Tijd voor controle!

Een landbouwbedrijf wordt op regelmatige tijdstippen onderworpen aan een grondige controle. Eigenlijk ook maar terecht aangezien we de basis van de voedselindustrie vormen.

Wij zijn nu dus ook opnieuw aan de beurt. En dit jaar hebben we dubbel prijs want zowel alles over fruitteelt als alles over akkerbouw moet opnieuw gecertificeerd worden. Fruitteelt is sowieso jaarlijks, akkerbouw is om de drie jaar.

Zo'n jaarlijkse audit is het ideale moment om alles eens extra grondig op te ruimen en te poetsen. De lenteschoonmaak in de zomer eigenlijk. Wij kijken alles opnieuw na om zeker te zijn dat we perfect scoren. Wist je trouwens dat pleisters een houdbaarheidsdatum hebben? Ik wist dat dus tot een paar controles geleden niet. Zoiets zit standaard in je EHBO-koffer, maar als die vervallen zijn, kan je hier een opmerking over krijgen.



Het grote werk voor ons is ieder jaar opnieuw het hele administratieve luik. Je moet weten dat Hendrik en mijn schoonvader daar nooit echt een krak in zijn geweest. Dat was de taak van mijn schoonmoeder. Na haar overlijden is dat wat blijven liggen en daarna is die leuke taak in mijn schoot geworpen. Ik moet wel zeggen dat we er elk jaar beter en beter in worden. Voor mij was dat de eerste jaren allemaal chinees. Ondertussen kan ik grote stukken zelf invullen. Hendrik houdt ook al zijn spuitschema's mooi bij in schriftjes, ik moet ze dan enkel nog digitaliseren zodat het netjes en duidelijk is voor de controleur. Ik heb er goede hoop op dat we hier nog heel wat in gaan verbeteren eens ik ook echt meedraai op de boerderij.

Tijdens zo'n controle wordt alles nagekeken. Naast je hele papierwinkel, gaat de auditor ook rond op je bedrijf. Fytolokaal, voorzieningen voor seizoensarbeiders, stockageruimte, tractors, spuitmachines, ... alles wordt nagekeken.

En na enkele uren krijg je dan de verlossende mededeling dat alles in orde is en je certificaten zonder probleem verlengd worden.

Goed bezig!

Reacties

Populaire posts